کراتینه مو

کراتینه مو در شیراز

کراتینه مو چیست؟

کراتین، پروتئینی است که در مو و ناخن ها وجود دارد و باعث شادابی و سلامت آن ها می شود.

در صورتی که سلامت مو های شما در معرض عوامل خارجی مانند رنگ کردن مو، تغییر سبک زندگی و تابش مستقیم آفتاب از بین بروند، وز شدن و کاهش درخشندگی موها را به دنبال دارد.

در شرایطی که مو های شما از درخشندگی و سلامت خارج می شوند، پیشنهاد می شود از یکی از روش های زیبایی یا درمانی برای بازگشت به شرایط قبلی استفاده کنید. کراتینه کردن مو نیز یکی از این روش هاست.

کراتینه مو به عنوان روشی شیمیایی شناخته می شود که در کنار احیای موهای شما، صافی را نیز به همراه دارد.

در این حالت است که شما با یک تیر دو نشان زده اید. هم آسیب موها را جبران می کنید هم تا چند ماه، مو های صاف را تجربه می کنید.

کراتینه انواع مو

انواع کراتینه مو

در مواردی دیده می شود که فرد مایل است موهای صاف را تجربه کند اما موی او به دلیل دکلره یا عوامل مختلف به شدت آسیب دیده است. در این حالت از کراتین احیا استفاده می کنیم تا در کنار تقویت تار های مو به میزان قابل قبولی صافی نیز دست پیدا کنیم.

روش دیگر که با عنوان کراتینه موی صافی شناخته می شود به میزان بیشتری نسبت به روش قبلی صافی مو را برای شما به ارمغان می آورد. شما در این روش صافی بیشتر همراه با میزان کم تری احیای مو را تجربه می کنید.

این روش درمانی علاوه بر از بین بردن وزهای مو، منجر به درخشندگی و جذابیت بیشتر آن‌ها هم می‌ شود. دوام کراتینه صافی اغلب تا ۶ ماه است.

اما حتی تا مدت ها می توانید آثار کراتین را روی موهای خود را احساس کنید. در واقع تا زمانی که موهای خود را رنگ یا دکلره نکنید حالت صافی آن باقی می‌ماند.

کراتینه صافی با نام کراتینه برزیلی نیز معروف است.

علت آن نیز این است که در ابتدا موادی که صافی بیشتری ایجاد می کردند ساخت کشور برزیل بودند. اما توجه کنید که امروزه مواد با ساخت کشور های مختلف نیز در بازار به چشم می خورند.

دوام کراتینه مو چقدر است؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این روش به عنوان ترفندی نیمه دائمی شناخته می شود. اما منطور از نیمه دائمی چیست؟

عمر کراتینه مو های شما به سه عامل بستگی دارد:

  1. کیفیت مواد کراتینه

  2.  ابزار و مهارت فرد

  3. مراقبت های بعد از آن

عامل اول یا همان کیفیت مواد، موردی است که اگر با این حوزه آشنا نباشید نمی توانید مواد خوب را تشخیص دهید. به همین دلیل بهتر است از فردی که اطلاعات بیشتری دارد پرس و جو کنید.
حتی اگر شناخت کافی در این زمینه داشته باشید نیز ممکن است کیفیت مواد جدید را نتوانید تشخیص دهید.

به همین دلیل احتمالا با مصرف آن، متوجه درجه کیفی مواد می شوید. اما معیار شما از کیفیت چیست؟

مواد کراتین انواع و اقسام مختلفی دارند اما همه آن ها با دو هدف متفاوت تولید می شوند که این هدف می تواند کیفیت را توجیه کند. این اهداف در جهت احیای بیشتر و صافی بیشتر است.

برخی از مواد کراتین با هدف احیای مو تولید می شوند.

پس در این حالت شما نمی توانید کیفیت آن را بر اساس درجه صافی بعد از کراتینه کردن موی سر بسنجید.

در صورت استفاده از این مواد، مو های شما با درصد زیادی احیا می شوند اما به میزان کمی نیز صاف می شوند.

بعضی دیگر از مواد نیز با هدف صافی بیشتر وارد بازار می شوند.

شما با استفاده از این مواد می توانید تا چند ماه مو های صاف را تجربه کنید. این نوع کراتین با نام کراتین برزیلی نیز شناخته می شود.
اما توجه داشته باشید که میزان فرمالدئید آزاد شده توسط آن بسیار زیاد است. به همین دلیل ممکن است هنگام استفاده از آن ها، چشم ها و مجاری تنفسی شما دچار سوزش شوند.

با توجه به موارد بیان شده در بالا، می توان ادعا کرد که تفاوت کراتینه احیا و کراتینه صافی می تواند تا حد زیادی به مواد آن مربوط شود.

عمر کراتینه

عامل بعدی که در عمر کراتینه مو تاثیر مستقیم دارد ابزار مورد استفاده است.

این ابزار شامل اتو و سشوار است.
حتی اگر در بهترین سالن ها و با بهترین تجهیزات، عملیات کراتینه کردن مو برای شما انجام شود، همچنان مهارت و دانش کافی در استفاده از این ابزار حرف اول را می زند.

در نهایت اگر این دو عامل در حالت ایده آل خود قرار داشته باشند، دوام کراتین مو به مراقبت های بعد از کراتین بستگی دارد.
این مراقبت‌ها از قبیل استفاده از شامپوی مخصوص، مدت زمان قرنطینه مواد و موارد دیگری است که در ادامه به طور مفصل‌تری آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

مراحل کراتینه مو

پروسه کراتین مو با شست‌و‌شوی موها آغاز می ‌شود.

در این مرحله موها با شامپوی قبل از کراتین شسته و خیسی آن تا حدودی با حوله گرفته می‌شوند.

توجه کنید که نیازی به خشک شدن کامل مو نیست و باید موها کمی حالت نم‌دار داشته باشد.

در این بین اگر موهای شما نیاز به اکسیژن تراپی و آبرسانی داشته باشد برای شما انجام می شود. این کار در نهایت به احیای مو کمک زیادی می‌کند.

بعد از مراحل مراقبتی و تقویتی نوبت به مرحله اصلی می‌رسد. در این زمان، مواد کراتین به موها اعمال می ‌شوند. این مواد با توجه به دستورالعمل و توصیه‌های مواد مصرفی باید حدودا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت روی موها باقی بمانند تا موثر واقع شوند.
مواد کراتین به دلیل آزاد کردن فرمالدهید باعث سوزش چشم و مجاری تنفسی می‌شود.

برای جلوگیری از اتفاقات این چنینی می توانید در مقابل باد پنکه این کار را انجام دهید.
اگر در زمان استراحت مواد از سشوارهای سالنی استفاده کنید باعث سرعت بخشیدن به کارها و بهبود عملکرد مواد می‌شود.

بعد از سپری شدن زمان مورد نیاز نوبت به اتوکشی موها می‌رسد. در این مرحله از اتو موهایی مخصوص این کار با درجه حرارت بالا استفاده می‌شود تا نتیجه کار ایده آل باشد.

سرانجام موها با شامپو یا ماسک بعد از کراتین شسته می‌شوند تا موارد کراتینه از لابه لای موها پاک شوند.

ممکن است مواد شما نیاز به قرنطینه داشته باشد. قرنطینه در واقع زمانی بین 1 تا 3 روز است که به شما توصیه می‌شود به موهای خود آب نزنید تا مواد کراتینه حداکثر کارایی را اعمال کنند.

پروسه کراتین ممکن است چند ساعتی از وقت شما را بگیرد. بنابراین شاید بهتر باشد یک کتاب با خود به همراه داشته باشید که از وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

مزایای کراتینه مو

کراتین یکی از پروتئین‌های بدن است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می ‌شود. این پروتئین در واقع همان چیزی است که سلامت موها و ناخن‌ها را تضمین می‌ کند.
اما برخی اوقات میزان این پروتئین در بدن کاهش می‌ یابد. به همین علت باید کمبود کراتین به نوعی جبران شود.

تکنیک کراتینه مو در واقع به تامین و افزایش این کراتین می ‌انجامد. به همین سبب با این روش درمانی پس از مدتی موهای سالم و درخشانی پیدا می ‌کنید.

البته امروزه بسیاری از محصولات درمانی از جمله شامپوها و نرم کننده‌ ها در بازار موجودند، که در ترکیبات خود از کراتین استفاده می ‌کنند. اما در واقع هیچ چیز نمی ‌تواند مانند کراتینه احیا مو موثر واقع شود.

نگهداری راحت تر موها

موهای شما با استفاده از تکنیک کراتینه، به نگهداری کمتری نیاز خواهند داشت. به خصوص اگر موهای شما پیش از کراتینه، وز و ضخیم بوده ‌اند.

با استفاده از کراتینه احیا مقدار زیادی در وقت خود صرفه جویی می ‌کنید. در واقع دیگر لازم نیست ساعت ‌ها وقت خود را صرف نرم کردن و صاف کردن موهایتان کنید.

به علاوه به باور بسیاری از افراد با روش کراتینه، زمان شانه کردن و خشک کردن موهایتان هم نصف می‌ شود. بنابراین از موهای سالم ‌تر و محکم ‌تری برخوردار می ‌شوید.

موهایی صاف و درخشان

کراتینه مو تداخل میان سلول‌ های مو را از بین می ‌برد و موهایی صاف، سالم، قابل کنترل و بدون وز ایجاد می ‌کند.
همچنین این تکنیک در آبرسانی و از بین بردن خشکی مو هم موثر واقع می‌ شود.
به علاوه کراتینه مو در از بین بردن موخوره‌ ها هم موثر است.

بهتر است بعد از کراتین، نوک گیری مو را انجام دهید. بعد از آن به دلیل صاف بودن تار موها از ایجاد موخوره و گره خوردن مو پیشگیری می‌شود.

تاثیر طولانی مدت

اگر بتوانید مراقبت‌های بعد از کراتین را به درستی انجام دهید تا مدت‌ها از موهای درخشنده و صاف خود لذت می‌برید. این مراقبت‌ها از قبیل استفاده از شامپوهای مخصوص کراتین، خشک کردن مو با باد سشوار و عدم استفاده از ابزارهای حرارتی مثل اتو است.

توجه کنید که ۲ تا ۳ بار شستشوی هفتگی کافیست. در این صورت می‌توانید ۶ ماه تا یکسال از موهای نرم و خوش حالت خود لذت ببرید.

رشد بهتر موها

کراتینه مو می‌تواند منجر به تقویت تار موها شود. به همین سبب موها از استحکام بیشتری برخوردار می ‌شوند و به سادگی نمی ‌شکنند.
بنابراین از آنجا که ساقه موها کمتر دچار آسیب می‌ شود، سریع ‌تر هم رشد می ‌کنند.

مراقبت های بعد کراتین

اگر می‌خواهید عمر کراتین موهایتان بیشتر باشد و به راحتی حالت خود را از دست ندهد بهتر است نکاتی را رعایت کنید.

اولین نکته مدت زمان قرنطینه بعد از کراتین است. اصطلاح قرنطینه به معنای این است که ۲ تا ۳ روز بعد از انجام کراتین موهای خود را نشویید.
در این زمان اگر قسمت‌های از موهای شما خیس شد یا این که احساس کردید تعریق باعث تغییر حالت موها شده،آن ها را اتو کنید.
این کار را می توانید به راحتی با دستگاه‌های اتو خانگی انجام دهید. به دلیل وجود مواد روی موهایتان، شانس اصلاح حالت مو را دارید.

مورد بعدی که باید در سه روز ابتدایی به شدت رعایت کنید جلوگیری از حالت دهی به موهاست.
توصیه می‌شود که هنگام خواب، موهایتان را روی بالشت پهن کنید به طوری که تغییر حالتی رخ ندهد.

عوارض و معایب کراتینه کردن مو

اگرچه تکنیک کراتینه مو مزایای فراوانی دارد، ‌اما از معایب آن نیز نمی‌ توان ساده گذشت. بهتر است پیش از استفاده از این تکنیک همه چیز را در موردش بدانید.

در ادامه عوارض و معایب کراتینه مو را توضیح داده‌ایم.

درست است که کراتینه کردن مو با مواد باعث زیبایی موها می‌‌شود اما عوارض و معایبی هم دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید و بعد اقدام به انجام این کار کنید.

احتمال آسیب دیدن مو

با بالا رفتن تقاضای کراتینه مو در ایران، آرایشگران زیادی هم اقدام به اضافه کردن خدمات کراتینه به مجموعه خود کرده‌اند. اما در انتخاب آرایشگر خود و موادی که استفاده می‌کند، دقت کنید؛ چراکه اگر او از مواد نامرغوب استفاده کند یا درجه حرارتی بیش از حد را روی موهایتان اعمال کند، موهای شما آسیب جدی خواهد دید.

خطرات ناشی از فرمالدئید

همان‌طور که به یاد دارید یکی از مواد لازم برای کراتینه مو در ارایشگاه، فرمالدئید است. تنفس این ماده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود. همچنین خانم‌های باردار و افرادی که مشکلات تنفسی دارند نباید سراغ کراتین مو بروند.

ماندگاری کراتینه مو

کراتین مو دائمی نیست. درست است که بعد از کراتینه، دو تا سه ماه موهای شما صاف، براق و لخت می‌ماند اما بعد از این زمان باز هم موها به حالت قبلی خود باز می‌گردند.

قیمت کراتینه مو

کراتینه کردن یک روش نسبتاً گران است مخصوصاً زمانی‌که به آرایشگاه مراجعه می‌کنید. در این صورت باید علاوه بر هزینه کراتینه مواد اولیه و دستمزد آرایشگر، مخارج محصولات مراقبت از موهای کراتینه شده را هم بپردازید. این محصولات که عموماً بدون سولفات هستند، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند.

ایجاد آلرژی

مواد به‌‍کار رفته در محصولات کراتین کننده در برخی افراد واکنش‌های آلرژیکی مثل خارش ایجاد می‌کند.

مریم علوی
مریم علوی
مقالات: 21

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *